Zimowo-śnieżne ćwiczenia logopedyczne – część I

Teoretycznie zima rozpoczęła się 21. grudnia, ale praktycznie widać ją tylko w niektórych regionach Polski. W związku z tym dość trudno np. w Wielkopolsce, w dodatku w czasie ferii, mówi się o zimie ze śniegiem, gdy na dworze jest raczej jesień…

Tak czy siak dzieci  j e s z c z e  wiedzą, pamiętają jak wygląda śnieg i bez problemu opowiadają co można robić, gdy wszędzie jest pełno białego puchu.
Przez cały styczeń łączę różne zimowe elementy, dowolnie wybieram, dobieram poszczególne działy i tak tworzę 30 lub 45-minutowe zajęcia.
Dzisiaj polecam pierwszą część takich ćwiczeń logokreatywnych.

#1 Ćwiczenia buzi i języka.
Zimowe tematy zaczynam od ćwiczeń artykulatorów, ponieważ karty ze zdjęciami, jakie mam przygotowane pokazują różne aktywności na śniegu. Na początku rozmawiam z dziećmi co można robić na śniegu, jak można się bawić. Przechodzę też do tematów co dzieje się, gdy nie założymy czapki lub gdy upadniemy…
PS. Nie mam z tyłu wydrukowanych podpisów; sama dopisuję hasła pod spodem 😉
IMG_7515.JPG
* snowboard – język wyginamy na boki w buzi,
* sanki – buzia szeroko, język ustawiamy przy górnych zębach, zjeżdżamy po podniebieniu w tył,
* lepimy bałwana – język na boki w buzi, do policzków – lepimy kule,
* kaszląca pani – kaszlemy (jak nie założycie czapki to będziecie mieli kaszel),
* śnieg na rękawiczkach – dmuchamy na ręce,
* syrop, lekarstwo, miód – mlaszczemy, próbujemy syrop,
* łyżwy – przejeżdżamy językiem (przy otwartej buzi) po dolnych zębach i sprawdzamy czy są ostre jak łyżwy,
* karetka – mówimy na zmianę [i] – [o] szeptem, normalnym głosem i bardzo głośno, jak złamiemy rękę, nogę na nartach to trzeba wezwać pogotowie,
* narty – kierujemy językiem od kącika do kącika ust (slalom gigant),
* robimy aniołka – wargi zamknięte i przejeżdżamy językiem wkoło, w buzi,
* kichamy – mówimy [aaa – psik],
* sople – tworzymy sople językiem od górnych do dolnych zębów (otwarta buzia).
Ćw. artykulatorów – zimowe ćwiczenia – pdf

Dodatkowo jeszcze można pobawić się w zimowe aktywności jako memory powyższymi kartami/zdjęciami lub wykorzystać obrazki, jakie zamieszczam w pliku poniżej:
Zrzut ekranu 2019-01-19 o 20.20.26.png
Zabawy na śniegu – memory – pdf

Drugi rodzaj ćwiczeń artykulatorów to różne minki tej samej postaci. W tym tygodniu naszym bohaterem jest bałwanek.
IMG_3412.JPG
Ćw. artykulatorów z bałwankami – pdf

#2 Skojarzenia i kategoryzacja.
Tę część można wykonać przed ćwiczeniami buzi i języka lub po jako takie podsumowanie. Kategoryzujemy na dwie grupy ubrania, które kojarzą nam się z zimą i na te, które kojarzymy z latem (albo zaznaczamy kolorami, albo wklejamy do tabelek).
Zrzut ekranu 2019-01-19 o 20.24.42.png
Ubrania zimowe i letnie – podziel – pdf  

#3 Motoryka mała i duża, a do tego ćwiczenie słuchowe.
Tłumaczę powoli, żeby nikt się nie zakręcił jak śnieżynki na wietrze 😉 Jest jeden wierszyk, o bałwanku, którego autorką jest Wanda Szumanówna.
(od razu zaznaczam, że z pewnych względów nie używam niektórych fraz – nie wspominam o fajce, a także oczy są małe, a nie czarne, ale o tym za chwilę…)

Można z wierszyka skorzystać na wiele sposobów. Ja opowiem o dwóch.
Pierwszy sposób to mówienie wierszyka wraz z pokazywaniem. Poniżej moja „choreografia” do niego, ćwicząca dwie motoryki, skupienie i pozostawanie w rytmie.
Opuszczam fragment o fajce (bo niekoniecznie z dziećmi chcę rozmawiać o paleniu…).
Wierszyk – „Bałwanek” – pdf

Drugi sposób to rysowanie obrazka ze słuchu z zamkniętymi oczami. Dzieci dostają czystą kartkę, kredkę do ręki i starają się z zamkniętymi oczami wykonywać moje polecenia. Omijam tutaj pierwszy wers (w starszych grupach), żeby im nie ułatwiać co ma być na obrazku, a także czarne oczy zamieniam na małe, bo jak ktoś wybrał kredkę zieloną to nie stanie się ona czarna. Po tym zadaniu dzieci otwierają oczy i zgadują co rysowały. Następnie jeszcze raz rysują ze słuchu (po drugiej stronie kartki), ale już z otwartymi oczami.
Oto efekty pracy moich przedszkolnych dzieci:

1
1. Z zamkniętymi oczami.
2
2. Z otwartymi oczami.

Część drugą zimowych ćwiczeń logopedycznych znajdziecie: TUTAJ.

Jedna myśl w temacie “Zimowo-śnieżne ćwiczenia logopedyczne – część I

Add yours

Dodaj komentarz

Blog na WordPress.com.

Up ↑